Eredményhirdetés

A Biokom Kft, aki Pécsen a szemétszállítást végzi Bio-Naptár pályázatot írt ki, elég komoly díjakkal általános iskolás gyerekek részére.
A komoly díjak igencsak motiválók voltak 🙂

A gyerekeink már egyébként is nagy pályázati lázban égtek, amint találtunk egy pályázatot, azon mind indulni kellett, így a szabadidőnk nagy része a pályázati készülődéssel telt el. (ennek apropóján indítottuk el a Pályázat Súgó oldalt 🙂

 

A Bio-naptár pályázatra így készültünk fel

Először is elolvastuk alaposan a pályázati kiírást, és megnéztük mi a határidő. Gondoltuk ez még jó messze van, ráérünk felkészülni, de azért elkezdtünk gondolkodni a dolgon.

BIO-naptár terv pályázata

4-14 éves korosztály részére

Pályázati kiírás

Tervezzétek meg a jövő évet a környezetvédelem jegyében! Készítsetek 2006-ra szóló fali vagy asztali naptárt, melyben a legfontosabb ökológiai teendőkre hívjátok fel a figyelmet. Arra gondolunk, hogy pl. feltüntethetitek a hulladékgyűjtési módokat, az évszakok változását, jeles napokat stb… Elképzeléseitekről egyénileg, vagy csoportosan (maximum 6 fő) készítsetek naptárt!

A naptár mérete: szabadon választható

Használható technikák:

szabadon választható (pl. fotómontázs, rajzeszközök, számítógépes tervezés, hulladékok felhasználása)

A verseny díjai 10 év alatti és 10 év fölötti korosztály szerint:

Egyéni kategóriában:

Fõdíj: Digitális fényképezőgép
II . hely: könyvcsomag
III. hely: írószer- és rajzeszközcsomag

Csoport Kategóriában

Fődíj: 40.000 Ft. értékű kreatív csomagra szóló vásárlási utalvány
II. hely: 20.000 Ft. értékű kreatív csomagra szóló vásárlási utalvány
III. hely: 10.000 Ft. értékű kreatív csomagra szóló vásárlási utalvány

Felkészülés

Egy este összeírtuk egy lapra, hogy mi mindent tudnak a lányok az ökológiai teendőkről, a szelektív hulladékgyűjtésről, környezetvédelemről. Aztán megnéztük a Biokom honlapját, hogy ők mivel foglalkoznak, és megnéztünk még több környezetvédelemmel foglalkozó honlapot. Így egy egész hosszú listánk lett a legfontosabb „ökológiai teendőkről”.

Egy másik este azt beszéltük meg, hogy ezeket a teendők évszakhoz kötődnek –e, és ha igen, akkor melyikhez, majd az évszakokat hónapokra is lebontottuk. Így megkaptuk, hogy egy-egy hónapban miket kellene tenni.

Ezután kiválasztottuk a technikát. Mivel szabadon lehetett választani, elég nehéz volt ezt eldönteni. Olyan technikát akartunk választani, ami illik a pályázati kiíráshoz, tehát valami újrahasznosítható, vagy újrahasznosított dologban gondolkodtunk, aztán végül is a lányok úgy döntöttek, hogy színes ceruzával akarják elkészíteni a pályázatot, és ebben maradtunk.

A kisebb kislányomnak, aki még csak középsős kinyomtattam egy oldalra egy éves naptárt, és ő a köré rajzolta meg a különböző teendőket. Mit mondjak, gyorsan végett vele, egy este kész volt.

A nagyobb lány, aki harmadikos úgy döntött, hogy ő több oldalas naptárt szeretne, és ő maga akarja a napokat is felírni a naptárra, meg az összefűzését is megoldani, tehát ő egy teljesen komplett naptárt akart készíteni.

Sokat gondolkodtunk rajta, hogy milyen lapra rajzolja meg a naptárt. Újrahasznosított papírt szerettünk volna, de azt nem volt egyszerű beszerezni, és a határidő vészesen közelgett, már alig volt hátra két hét, és mi már vagy két hete csak tervezgettünk! Így lemondtunk az újrahasznosított papírról, és maradt a sima műszaki rajzlap.

Egy hétig tartott, mire esténként megvonalazgatta a naptár kockáit, és beleirogatta a napokhoz a számokat. Hiába, a jó munkához idő kell.

Ezután elkezdte a rajzolást. Minden lapot külön megtárgyaltunk, hogy mit hova akar elhelyezni a lapon, mi a téma az előre elkészített lista szerint.
Valami nagyon egyedit szeretett volna, így a pályamű képregény és naptár is lett egyszerre.

Már megvoltak a rajzok, de hátra volt még a színezés. Mint kiderült, jócskán alábecsültük a naptárra fordítandó időt, mivel egy rajzot egy este tudott kiszínezni, és 7 nap alatt ugye elég nehéz 12 rajzot elkészíteni ilyen tempó mellett. Így a színezésbe bevontuk még a tesót is…

Elérkezett a beadás előtti utolsó nap, és hiányzott még 3-4 oldal! Feltárcsáztam a kapcsolattartónak megadott hölgy telefonszámát, és megkérdeztem, hogy nagy gond lenne –e, ha a pénteki határidő helyett hétfőn vinnénk be személyesen a pályázatot?

Nagyon készséges volt, így kaptunk még 3 nap haladékot!

Gyorsan a hétvégén befejezte a kislány a színezést, és még arra is jutott idő, hogy a naptár hátlapját szétvágott tejes dobozokból összeragasszuk, és merített papírral bevonjuk.

Beadtuk a pályázatot személyesen, majd vártuk az eredményt.

Eredményhirdetés

Talán egy héttel később jött a levél, amiben értesítettek minket, hogy a nagyobbik lány a Biokom Kft. Bio-Naptár pályázaton 1. helyezést ért el a saját korcsoportjában az egyéni indulók között, és a nyereménye egy digitális fényképezőgép!

Nagy volt az öröm, és a bánat is! Ugyanis az óvodás kislány is arra számított, hogy majd ő is nyer valamit. Sajnos a levélben, amit küldtek neki, még a díjátadásra sem hívták meg (persze ezt nem árultuk el, ő meg nem tud olvasni).

További kifogása volt, hogy a nagytesó azért nyert, mert nagyobb! Hát van benne igazság! Hiba volt a kiírók részéről, hogy egy korosztályba sorolták a 4 éveseket a 10 évesekkel.

Sajnos a díjátadó ünnepség sem egészen úgy sikerült, ahogy vártuk.

A kiírásban, azt olvastuk, hogy a beérkezett munkákat egy kiállítás keretében fogják bemutatni – hát ez elmaradt. Tehát nem tudtuk megnézni, hogy ki mit csinált, nem tudtunk tanulságot levonni, hogy mit kellett volna másképp, vagy mi volt pont az, ami a sikerhez vezetett.

A díjátadó ünnepségre a Polgármesteri Hivatal dísztermében került sor. Már a folyosón ünnepi volt a hangulat: sütik, gyümölcsök, szendvicsek és hidegtálak alatt roskadoztak az asztalok.

A teremben kiderült, hogy nem csak díjátadó ünnepség lesz, hanem oktató nap is, amire óvónőket, tanítónőket, tanárokat hívtak meg.

A díjakat a rendezvény elején átadták, majd szünet beiktatása nélkül folytatódott az oktatónap, több előadóval. A pályázaton nyertes gyerekek, akiket meghívtak az ünnepségre, nem igazán bírták, a számukra unalmas előadásokat, így sorra elhagyták a termet. Végül mi is kénytelenek voltunk feladni, és a síró kisgyerekkel a kezemben távozni.

A folyosón újra fogadott minket a roskadozó asztalok látványa, majd a látvánnyal betelve, és a gyerekek részére a pincérnőtől egy kis könyöradomány süteményt kérve elhagytuk a helyszínt. A gyerekek vigasztalására, és a nagy nyereményt megünnepelendő betérünk az első cukrászdába!

Tanulságok

A szervezésben a hiányosságok nyilvánvalóak voltak. Ha gyerekeknek írunk ki pályázatot, merjünk egy kicsit mi is gyereknek lenni! Képzeljük bele magunka a helyükbe, és próbáljuk a körülményeket úgy alakítani, hogy nekik is pozitív élmény legyen!

Becsüljük meg azt a rengeteg munkát, amit a gyerekek a pályázat elkészítésébe fektettek! Tartsuk magunkat az általunk előre ígért eseményekhez – gondolok itt pl. a kiállítás megszervezésére. A gyerekek kikövetelik, hogy ha valaki megígér valamit, az be is tartsa! Azt hiszem ez minden gyakorló szülőnek ismerős.

A fenti pályázaton elég lett volna, ha a beérkezett pályázatokat, a központjukban kiállítják, és meghívják a kiállításra a pályázaton résztvevő gyerekeket, és kiállításon minden gyerek kaphatott volna egy színezőt vagy valami hasonló ingyenes kiadványt (amit egyébként az oktatónapon részt vevő pedagógusok megkaptak).

A díjátadó ünnepségen, elég lett volna egy szünetet közbeiktatni, hogy a gyerekek is falatozhassanak, majd teljes boldogságban térjenek haza, és a pedagógusok tovább hallgathatták volna, az egyébként nagyon fontos, és értékes előadásokat.

Mindezek ellenére, nagyon örültünk a nyereménynek, és a pályázaton való részvétel lehetőségének, és ezúton is szeretnénk megköszönni a Biokom Kft.-nek az áldozatos munkáját, amit a gyerekek oktatásáért és a környezet védelméért tesznek!

Németh Lászlóné